Cykel(o)tur

Cykeluppdatering från Amsterdam 2.0.

När jag förra veckan kom tillbaka till Amsterdam efter en vecka i Sverige fann jag min cykel i ett väldigt knivigt tillstånd. Någon okänd vänlig själ hade av okänd anledning tagit bort min kedja från kuggarna, tvistat kedjan till en 8 och satt tillbaka den igen. Detta sätter mig i en position där jag kan varken trampa pedalen framåt/ bakåt.. eller ta bort den! Ett väldigt roligt skämt kan tyckas om man känner personen i fråga.. Men har någon orkat trixa med min cykel i 20 minuter för ett litet ”practical joke”? Eller har jag fiender som lurar i grannhuset? Nåja.. orkar inte reflektera så mycket utan har fått använda mina två ben att promenera till tågstationen istället.


Senare under samma vecka var jag lite nedstämd och tänkte att en friskt promenad i det sköna vädret skulle hjälpa.. När jag gått ett varv i parken med pumpande musik i öronen och härliga människor, hundar och motionärer runt omkring började allting flyta på. Jag kände att allting flöt på och tänkte för mig själv ”Livet är inte så pjåkigt ändå”.. Just DÅ small det till.


Som i slow motion flög jag framåt, gjorde en kullerbytta på asfalten och landade med en cykel och cyklist på mig. Vilken chock! Från ingenstans blev jag attackerad av denna tjej och hennes cykel. 5 andra fotgängare fick hjälpa oss på fötterna och när jag ifrågasatte hur tusan hon kunde missa att jag gått där såg jag fipplandet med mobilen och ett nervöst dåligt samvete. Tjejen hade textat på mobilen och helt missat att jag gick där med paraplyet i högsta hugg och körde rakt in i mig.

Jag var helt oförberedd som tur var, vilket medförde att min kropp var helt slapp och flexibel. Ingen skada eller skråma på kroppen, så jag putsade bort dammet och gick hem igen.

Ska ta pappas tips på allvar.. Jag ska köpa en frigolithjälm!! Trots att jag inte har en fungerande cykel kan jag bära den även när jag strosar i parken. Man vet aldrig i när cykelolyckan är i närheten. Så alla ni där ute: Bär hjälm!    

/Evurt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0